Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Laus est ardua dura sustinere: riprese e originalità nell’elogio sidoniano di Narbona (carm. 23, 37-96)

Santelia, Stefania
2015
  • Controlled Vocabulary...

Abstract
Nella lode che Sidonio compose per Narbona (carm. 23,37-96) si riconoscono tre sezioni tematiche: la prima e la terza contengono l’elogio di tutto ciò che rende attraente e ricca la città e la menzione dei suoi ‘figli’ illustri. Si tratta di argomenti topici della laudes di luoghi e città, in cui si riconoscono riprese di Ausonio e di Virgilio. La parte centrale dell’elogio è la più complessa e la meno convenzionale: Sidonio infatti infrange la convenzione secondo cui in questo genere di componimenti sono da citarsi solo i bona del luogo elogiato, per ricordare i segni ancora visibili dell’assedio di Teoderico I. Rovine degne di essere elogiate, sottolinea l’autore: esse sono la prova del coraggio e della fedeltà della città, per questo amata da Teoderico II (ampiamente elogiato proprio in questi versi). La laus di Narbona rappresenta una ulteriore testimonianza dell’abilità del poeta galloromano di attingere alla tradizione letteraria per dar vita ad un prodotto ‘originale’: la città che egli descrive è coraggiosa e affidabile come un veterano, disponibile ad un nuovo futuro. Ancora una volta, i versi di questo autore non sono un semplice lusus ‘neoalessandrino’, ma un modo di ‘fare’ politica. Sidonius’ the laus of Narbonne (carm. 23,37-96) is divided in three different thematic sections: the first and the third sections contain the praise of everything makes the city beautiful and rich, and the mention of its distinguished ‘children’. These are ‘topical’ sections of the laudes about towns and places, where it is possible to identify some similarities with Ausonio and Virgil. The central section is not only the most complex, but also the least conventional: Sidonius seems to contraddict even the convention which prescribed that in this type of composition there should be described only the bona of the celebrated place. In these central lines the poet reminds the value shown by Narbonne during the siege of Theodoric I referring it to the visible ruins in the town. They should be praised and not blamed, as they are a tangible sign of the town’s courage and ability to face difficult challenges. In the central lines are studied the great praises Sidonius addresses to Theodoric II. The laus of Narbonne is a precious evidence of the Gallo-Roman poet’s ability of taking from the heritage of the literary tradition and give birth to an ‘original’ work of art: the city described by him is courageous and reliable as a veteran, open to a new future. Once again, his lines are not simply a lusus ‘neoalexandrine’, but they can represent a way of ‘to do’ polics.
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/11056
Diritti
open access
Soggetti
  • Sidonio

  • laus di Narbona

  • assedio di Teoderico ...

  • Teoderico II

  • lusus ‘neoalessandrin...

google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback