Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Ripensare alla Didattica: scenari e prospettive per l’insegnamento della Fisica/Rethinking to Didactics: scenarios and perspectives for teaching Physics

Bologna, Valentina
2021
  • journal article

Periodico
QUADERNI CIRD
Abstract
In the American university system many attempts were made to innovate the way of teaching Physics in introductory courses. Starting from a deep analysis of their experience, here we suggest a revision of aims, objectives and methods for teaching Physics within the Italian context. This revision is focused on the Pedagogical Content Knowledge to develop argumentative skills within the framework of inquiry-based learning environment. This will encourage students to read and interpret the book of nature that surrounds them in everyday Physics. A partire da un’analisi puntuale di esperienze e tentativi di innovazione nella didattica del sistema universitario americano, si propone un percorso di revisione delle finalità, degli obiettivi e delle modalità di insegnamento della Fisica, che possa suscitare alcune riflessioni per un ripensamento dei corsi introduttivi di questa disciplina al primo anno del curriculum universitario italiano. La proposta didattica espone il processo di revisione che andrebbe richiesto al docente al fine di garantire lo sviluppo di competenze argomentative per leggere e interpretare il libro della natura nella Fisica di tutti i giorni.
DOI
10.13137/2039-8646/33407
Archivio
http://hdl.handle.net/11368/3009154
http://hdl.handle.net/10077/33407
Diritti
open access
license:creative commons
license uri:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
FVG url
https://arts.units.it/bitstream/11368/3009154/1/Bologna_CIRD22.pdf
Soggetti
  • Didattica della FIsic...

  • Physics Education

  • Didattica Laboratoria...

  • Laboratory Education

  • Apprendimento a Dista...

  • Distance Learning

  • Metodologie d'Indagin...

  • Inquiry Method

  • Conoscenza Pedagogica...

  • Pedagogical Content K...

google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback