The fundamental function of psychological tests is to measure differences between individuals, or between the reactions of the same individual under different conditions. Following the great spread that they have had over the last fifty years, today they are employed in the most disparate leaders; in schools, for example, they are used to classify students in relation to their learning abilities, to identify mentally retarded or otherwise well-equipped children, for candidate selection and for school and professional orientation.
Their use also allows for the study of very different problems, such as the problems that affect the individual with age, the effects of education, the influence of propaganda, the effects of distraction on the execution of a task, etc.
In this paper we have tried to analyze the psychological tests as true scientific instruments with their own characteristics that make accurate observation and allow us to codify the results in a meaningful, verifiable and transmissible way. La funzione fondamentale dei test psicologici è quella di misurare le differenze tra gli individui, o tra le reazioni di uno stesso individuo in condizioni diverse. Negli ultimi cinquant'anni essi hanno avuto una grandissima diffusione ed oggi vengono impiegati nei campi più disparati: nelle scuole, nelle aziende, in ambito clinico, nell'ambito della ricerca scientifica. Ma la grande opera di divulgazione è stata operata dalle riviste, che sempre più spesso propongono ai lettori dei test psicologici, concepiti come un passatempo o un gioco di società più che come uno strumento scientifico. Il testo presenta una breve introduzione sulla storia dei test psicologici, ed analizza approfonditamente i metodi, le caratteristiche fondamentali dei test psicologici, operando una distinzione fra i test d'intelligenza e i test di personalità, con riferimenti al test di Rorschach ed alle Scale di Intelligenza più famose (Binet-Simon; Stanford-Binet; Wechsler Intelligent Scale). Inoltre il volume presenta un glossario inglese-italiano dei termini più frequentemente usati nei test psicologici.