The text illustrates the first steps of some research conducted within the European SENSHome project on living environments and indoor spaces for adults and young adults on the autism spectrum. The aim is to understand significant aspects and methodologies offered to architects who deal with designing for autism. The study was conducted through a preliminary collection and further analysis of guidelines from all over the world. The results of the comparison lead to some critical reflections on the use of such guidelines in designing for the spectrum and suggest the need for new metaphors and paradigms to improve the quality of the design process. Il testo illustra i primi passi di alcune ricerche condotte nell'ambito del progetto europeo SENSHome sugli ambienti residenziali per adulti e giovani adulti nello spettro autistico. L'obiettivo è quello di comprendere gli aspetti progettuali significativi e le metodologie di approccio che adottano gli architetti che si occupano di spazi per l'autismo. Lo studio è stato condotto attraverso una raccolta preliminare e un'analisi di linee guida utilizzate in varie parti del mondo. I risultati della comparazione portano ad alcune riflessioni critiche sull'uso di tali linee guida nella progettazione per lo spettro e suggeriscono la necessità di nuove metafore e paradigmi per migliorare la qualità del processo realizzativo.