QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
Abstract
This article shows a workshop experience, that has been carried on with the participation of secondary school students. The main purpose of the workshop activity was to develop students’ skills by giving them a leader role in helping younger students to learn. The selected teaching material - a compendium of the Solar System Astronomy - was suitable for the educational objective, as it raised both students’ interest and curiosity. This workshop also showed how innovative teaching experiences help student’s learning and improve their approach to scientific disciplines. Viene proposto un esercizio di didattica laboratoriale, realizzato in una classe della scuola secondaria di primo grado. L’obiettivo principale dell’attività è stato quello di sviluppare competenze, rendendo gli alunni protagonisti dell’azione didattica indirizzata verso compagni più piccoli. A questo scopo anche l’argomento proposto - l’astronomia del Sistema Solare - si è prestato bene per raggiungere le finalità educative previste, sia per interesse che per curiosità suscitate, dimostrando così che azioni di didattica innovativa favoriscono gli apprendimenti e migliorano l’approccio alle discipline scientifiche.