Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Spunti e riflessioni per l’insegnamento del calcolo delle probabilità

VOLCIC, ALJOSA
2019
  • Controlled Vocabulary...

Periodico
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
Abstract
Quoting Felix Klein and Efraim Fischbein we underline the difficulties of introducing the teaching of probability at any level. We then compare two alternatives: we can either study first descriptive statistics, so the first steps in probability can be motivated by suggestive examples (as proposed by Carla Rossi) or we can begin with simple problems from classical probability approach (as proposed by Giovanni Prodi). Following this second suggestion, the basic concepts of probability are introduced through the correspondence between Fermat and Pascal. We also discuss d’Alembert’s mistake, introduce the notions of conditional probability and independence, analyse Weaver’s three-cards-game and an experiment by Ruma Falk. Finally we discuss some delicate aspects of independence. Con le parole di Felix Klein e di Efraim Fischbein si sottolinea la criticità dell’insegnamento della probabilità a qualunque livello. Si discute poi delle due alternative: se partire dalla statistica descrittiva, per poi iniziare a parlare di probabilità avendo già a disposizione delle motivazioni e degli esempi suggestivi (come suggerisce Carla Rossi), oppure se partire da problemi semplici dell’approccio classico (come suggeriva Giovanni Prodi). Scegliendo questo secondo suggerimento, introduco i concetti elementari della probabilità attraverso il carteggio Fermat-Pascal. Cito l’errore di d’Alembert, parlo della probabilità condizionata e dell’indipendenza, cito il gioco delle tre carte di Weaver e un esperimento di Ruma Falk. Concludo con qualche osservazione critica sulla comprensione del concetto di indipendenza.
DOI
10.13137/2039-8646/29562
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/29562
Diritti
open access
Soggetti
  • Statistica Descrittiv...

  • Descriptive Statistic...

  • Probabilità Classica

  • Classical Probability...

  • Il Problema della Div...

  • The Problem of Points...

  • Errore di d’Alembert

  • d’Alembert’s Mistake

  • Paradosso di Weaver

  • Weaver’s Paradox

  • Esperimento di Ruma

  • Ruma’s Experiment

Visualizzazioni
6
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback