Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Quali sono gli atteggiamenti dei miei studenti nei confronti della matematica?

URSINI SONIA
2019
  • Controlled Vocabulary...

Periodico
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
Abstract
A workshop called Attitudes towards mathematics was set up in order to give mathematics teachers information on students’ measurement of «attitude to mathematics». After the introduction of some basic theoretical notions on different concepts of attitude, an easy-to-apply instrument to collect data related to these different concepts is presented. The creation of a database is also explained and different types of analysis, using elementary descriptive statistics, are shown. 110 third-year students (64 men and 46 women) of two secondary schools in Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italy), provide the necessary data. Attitude towards mathematics is analyzed among the whole group and in those subgroups, who show negative, neutral or positive tendency. The data concerning male and female students are also studied separately to see if there are differences in gender issues. Al fine di avvicinare gli insegnanti di matematica al concetto di atteggiamento e alla sua misurazione si è svolto un laboratorio titolato «Atteggiamenti verso la matematica». Dopo aver introdotto alcune nozioni teoriche di base riguardanti le distinte concezioni sugli atteggiamenti, si presenta uno strumento di facile applicazione, per raccogliere dati relativi agli atteggiamenti verso la matematica e si spiega come organizzarli in una base dati. Si illustrano diversi tipi di analisi utilizzando nozioni elementari di statistica descrittiva, impiegando dati che corrispondono a 110 studenti (64 maschi e 46 femmine) del terzo anno della Scuola secondaria di primo grado appartenenti a due scuole pubbliche di Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italia). Vengono analizzati gli atteggiamenti nei confronti della matematica dell’intero gruppo e dei sottogruppi con atteggiamenti di tendenza negativa, neutra e positiva. Per individuare eventuali differenze di genere, si analizzano separatamente i dati relativi ai maschi e alle femmine. Con el propósito de acercar el profesorado de matemáticas al concepto de actitud y a su medición, se impartió un taller titulado «Actitudes hacia las matemáticas». En este artículo, después de presentar algunas nociones teóricas básicas acerca de las distintas concepciones de actitud, se introduce un instrumento, de fácil aplicación, que permite recopilar datos relativos a las actitudes hacia las matemáticas y se explica cómo organizarlos en una base de datos. Se ilustran distintos tipos de análisis usando nociones elementales de estadística descriptiva, empleando datos correspondientes a 110 estudiantes (64 hombres y 46 mujeres) de tercer año de secundaria de dos escuelas públicas de Trieste (Friuli Venezia Giulia, Italia). En primer lugar, se analizan las actitudes hacia las matemáticas del grupo completo y, posteriormente, de los subgrupos con actitudes de tendencia negativa, neutra y positiva. Por último, para identificar eventuales diferencias de género se analizan, por separado, los datos relativos a los hombres y a las mujeres.
DOI
10.13137/2039-8646/29166
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/29166
Diritti
open access
Soggetti
  • Ricerca Didattica

  • Educational Research

  • investigación educati...

  • Matematica

  • Mathematics

  • Matématicas

  • Atteggiamenti

  • Attitudes

  • Actitudes

  • Scuola secondaria di ...

  • Secondary School

  • Escuela Secundaria de...

Visualizzazioni
1
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback