Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Problemi aritmetici di tipo verbale: un’analisi dei fattori che contribuiscono alla loro difficoltà

Doz, Eleonora
•
Colombini, Elisa
•
Cuder, Alessandro
altro
PASSOLUNGHI, MARIA CHIARA
2021
  • Controlled Vocabulary...

Periodico
QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
Abstract
Solving arithmetic word problems is a fundamental skill that children must learn in the learning of mathematics. However, many students perform weakly on these tasks, even if they can successfully solve corresponding arithmetic computation exercises. This suggests that aspects other than mathematical skills contribute to problem solving success. The present contribution gives an overview of the research literature on word problems and identifies three factors behind students’ difficulties: (a) word problem attributes, (b) individual capabilities, and (c) environmental factors. We will discuss the impact of each component on word problem solving skills and explain the need to consider all factors when developing efficient intervention programs. Implications in terms of educational practices are also discussed. Risolvere problemi aritmetici di tipo verbale è un’abilità fondamentale che i bambini devono acquisire a partire dalla scuola primaria. Si è riscontrato, tuttavia, che molti alunni presentano delle difficoltà marcate nell’affrontare questi compiti, nonostante presentino delle buone abilità di calcolo. Questo dato suggerisce che tale abilità di soluzione richieda di prendere in considerazione diverse componenti rispetto la mera conoscenza delle procedure aritmetiche. Il presente contributo fornisce una panoramica della letteratura sui problemi verbali, distinguendo tre fattori alla base delle loro difficoltà: (a) caratteristiche del problema, (b) caratteristiche dell’individuo e (c) fattori ambientali. Verrà inoltre discusso l’impatto di ciascun aspetto sulla soluzione dei problemi e si evidenzieranno alcune implicazioni didattiche.
DOI
10.13137/2039-8646/33406
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/33406
https://ricerca.unityfvg.it/handle/10077/33406
Diritti
open access
Soggetti
  • Apprendimento Matemat...

  • Mathematical Learning...

  • Problemi Aritmetici

  • Arithmetic Word Probl...

  • Difficoltà

  • Difficulty

  • Scuola Primaria

  • Primary School

Visualizzazioni
4
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback