Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Dall''Hortus Pictus' al 'locus amoenus' cristiano. Sopravvivenza e risemantizzazione di un tema iconografico negli affreschi dell'aula sud della Basilica di Aquileia

Salvadori, Monica
•
Pavan, Giulia M. B.
2012
  • Controlled Vocabulary...

Periodico
Aquileia Nostra
Abstract
This paper proposes some reflections on the continuity and the transformation of the genre of "garden painting", recognized, in a late declination, in the fragments of the southern church of Aquileia's Basilica. From the famous example of Villa di Livia, in Prima Porta, realized in the Augustan age, garden paintings direct to a fortune always more documented, in the course of the I Century A.D., by a considerable number of Vesuvian testimonials, while horti picti's persistence in middle and the late imperial period evolves in more abstract forms bound in ornamental intents, like demonstrate the few pieces surviving discovered in the Empire's provinces. Aquileia's Basilica fragments adjust to the dissipated texture of figurative inheritances dissolved in late antique "synthetism", that proposes, at the beginning of the IV century A.D., an iconographic scheme still aligned with canon topoi of the genre. Il contributo propone alcune riflessioni sulla continuità e la trasformazione del genere delle "pitture di giardino", riconosciuto, in una delle sue declinazioni più tarde, nei lacerti dell'aula sud della Basilica di Aquileia. A partire dal noto esempio di età augustea della Villa di Livia a Prima Porta, i giardini dipinti convogliano verso una fortuna sempre più documentata, nel corso del I secolo d.C., dal considerevole numero di testi di area vesuviana, mentre la persistenza di horti picti nella media e tarda età imperiale pare orientarsi verso forme più astratte e vincolate ad intenti ornamentali, come provano i pochi brani superstiti rinvenuti nelle province dell'impero. Entro le trame diradate dei retaggi figurativi dissolti nel "sintetismo" tardo antico si inseriscono i frammenti del complesso basilicale di Aquileia, che propongono, agli inizi del IV secolo d.C., uno schema iconografico ancora allineato ai topoi canonici del genere.
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/19580
Diritti
open access
Soggetti
  • Aquileia

  • Pittura

  • Affresco

  • Iconografia

  • Giardino

  • Painting

  • Fresco

  • Iconography

  • Garden

Visualizzazioni
1
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback