Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

EXPLORING FORCE CONCEPT THROUGH A LEARNING PROJECT USING DESMOS

Valentina Bologna
•
Elisabetta Giachin
•
Francesco Longo
2021
  • journal article

Periodico
ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY
Abstract
Teachers have been asked to integrate new technologies with didactic education as it happened during COVID-19 times; this has been a real opportunity to review disciplinary and methodological approaches and to enhance features that usually traditional teaching does not use. The learning and the epistemological constructions are promoted also by the use of targeted software that may support the conceptual difficulties in Physics Education through high level of students’ interaction. Our work proved to be quite successful in achieving this support in learning: during the first lockdown period, we proposed a learning unit on the concept of force according to the Newtonian Dynamics using the Desmos software to students in the secondary school. The technological integration is crucial to complete the educational project and it could also be promoted in a non-emergency teaching setting. Mai come ai tempi del COVID-19 è stato chiesto agli insegnanti di integrare le nuove tecnologie con l’azione didattica; una vera e propria occasione per rivedere gli approcci disciplinari e metodologici e valorizzare aspetti che talvolta la didattica tradizionale non riesce opportunamente a focalizzare. Quando infatti le difficoltà concettuali sono rilevanti, come nel caso della didattica della fisica, anche l’utilizzo di software opportuni e fortemente interattivi favorisce l’apprendimento e la costruzione epistemologica dello studente. Nella sperimentazione effettuata ci si è proposti di raggiungere questo intento: il concetto di forza nella Dinamica Newtoniana è stato proposto in un percorso didattico progettato e strutturato attraverso il software per la didattica Desmos a studenti della classe seconda della scuola secondaria di primo grado durante il primo periodo di lockdown. L’integrazione tecnologica è stata fondamentale per la riuscita del percorso e per una sua possibile promozione anche nella didattica non emergenziale.
DOI
10.17471/2499-4324/1190
Archivio
http://hdl.handle.net/11368/2994616
info:eu-repo/semantics/altIdentifier/scopus/2-s2.0-105020590470
https://ijet.itd.cnr.it/article/view/1190
Diritti
open access
license:creative commons
license uri:http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
FVG url
https://arts.units.it/bitstream/11368/2994616/2/Esplorazione del concetto di forza con lâ utilizzo di Desmos in un percorso didattico.pdf
Soggetti
  • Newtonian Dynamic

  • Conceptual Change

  • Distance Learning

  • Physics Education

  • Multi-media Education...

Visualizzazioni
2
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback