The review is intended to present the book Il suono. L’esperienza uditiva e i suoi oggetti by Di Bona and Santarcangelo. It highlights specific aspects such as the uniqueness and completeness of the book, as well as the systematic approach employed in it. Di Bona and Santarcangelo’s work is the first handbook in Italian language concerning the philosophy of auditory perception. Furthermore, it has the virtue to present an organic, up-to-date and interdisciplinary summary of the field of research analysed. Some of its sections are centred on the psychological and neuroscientific literature, while others are more focused on the proper philosophical debate: the overview provides a well-structured and fluid text. References to ordinary auditory situations and to specific musical pieces help the reader to follow the arguments presented and complete the book. La lettura critica si propone di analizzare il libro Di Bona e Santarcangelo Il suono. L’esperienza uditiva e i suoi oggetti, mettendone in luce i particolari aspetti di unicità, sistematicità e completezza. Prima introduzione in lingua italiana concernente tematiche di filosofia della percezione uditiva, ha, fra gli altri, il pregio di restituire un quadro aggiornato, organico e interdisciplinare dell’ambito di ricerca presentato. Sezioni dai contenuti più prettamente psicologici e neuroscientifici si alternano ad altre squisitamente filosofiche creando un intreccio scorrevole e ben strutturato. I riferimenti a situazioni uditive ordinarie e musicali completano lo sguardo d’insieme sul testo, guidando il lettore nel ragionamento.