Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

«LONG LIFE LEARNING» E MODELLI CARTOGRAFICI

Sarno, Emilia
2016-03-22
  • Controlled Vocabulary...

Abstract
Le recenti indicazioni del Ministero della Pubblica Istruzione, sul ripensamento e rimodulazione del sistema formativo per adulti, aprono un fronte nuovo anche per l’organizzazione didattica dei corsi proposti a chi, uscito dal sistema scolastico, vi rientra da adulto, con rinnovate esigenze culturali e professionali. Questa attenzione, precisa e circostanziata al «Long Life Learning», a progettare l’apprendimento lungo tutto il corso della vita, favorisce il dibattito sull’organizzazione curricolare dei percorsi per adulti e dei saperi da coinvolgere; ad esempio, la cartografia può acquisire una sua autonomia disciplinare e non essere solo considerata un supporto didattico della geografia. Le motivazioni per un’autonomia disciplinare sono determinate dalla spendibilità professionale della cartografia, che può concorrere alla formazione di un’ampia gamma di esperti ed operatori nei centri territoriali per gli adulti. The recent guidelines of the Ministry of Education, on the rethinking and reformulation of adult educational formation, open new perspectives for the didactic organization of courses, for those who having left the educational system need to renter it as adults with different cultural and professional needs. This particular and well-defined form of “Long Life Learning” – which posits the possibility of the learning process as something which can last a lifetime, opens up the question of the organization of the curriculum for adults and of the disciplines that are to be involved. In this case cartography can assume its role as an autonomous discipline and should not be considered as being only a didactic aid to geography. The motivations for seeing cartography as an autonomous subject are determined by its professional value, which can contribute to the formation of an ample range of experts and operators in the educational institutes for adults.
Archivio
http://hdl.handle.net/10077/12303
Diritti
open access
Visualizzazioni
4
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback