Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

A teaching/learning path on the concept of mass and mass-energy relationship for upper secondary school

PUGLIESE, Emanuele
2015-07-04
  • doctoral thesis

Abstract
A content-oriented research on the fundamental physics concept of mass and mass-energy relationship was carried out, according to the tenets of Design-based Research and adopting the Model of Educational Reconstruction. The classical and special-relativistic meanings of mass were reconstructed through a vertical approach, by exploiting a «historical line». This brought to design two teaching/learning paths, which were iteratively tested and revised by 14 formative intervention experiments in upper secondary school. Inquiry-based Learning, visualization, WTL strategy, RTEI (POE, PEC), «collective reasoning» by interactive/dialogic and interactive/authoritative discourse were used, together with innovative educational materials. Students’ learning process was locally and globally studied by analysing conceptual change, learning pathways and reasoning profiles.
È stata condotta una ricerca specifica sul concetto fisico fondamentale di massa e sulla relazione massa-energia, secondo i principi della Design-based Research e adottando il Model of Educational Reconstruction. I significati di massa in fisica classica e relatività ristretta sono stati ricostruiti attraverso un approccio verticale, utilizzando una «linea storica». Ciò ha portato a progettare due percorsi di insegnamento/apprendimento, che sono stati testati e modificati iterativamente attraverso 14 sperimentazioni didattiche nella scuola secondaria superiore. Sono stati utilizzati Inquiry-based Learning, visualizzazione, strategia WTL, RTEI (POE, PEC), ragionamento collettivo tramite conversazioni interattivo/autoritarie e interattivo/dialogiche, assieme a materiali didattici innovativi (in particolare esperimenti mentali). Il processo di apprendimento degli studenti è stato studiato globalmente e localmente analizzando il cambio concettuale, i percorsi di apprendimento e i profili di ragionamento.
Archivio
http://hdl.handle.net/11390/1132467
http://hdl.handle.net/10990/653
Diritti
open access
Soggetti
  • Ma

  • mass-energy relations...

  • relativistic dynamic

  • science literacy

  • modern physics educat...

  • Design-based Research...

  • content-oriented rese...

  • Model of Educational ...

  • conceptual reconstruc...

  • vertical approach

  • «historical line»

  • historical reconstruc...

  • epistemology

  • Inquiry-based Learnin...

  • visualization

  • WTL strategy

  • RTEI

  • RTL

  • POE

  • PEC

  • «collective reasoning...

  • interactive/dialogic ...

  • interactive/authorita...

  • thought experiment

  • conceptual change

  • learning pathway

  • reasoning profile

  • empirical research

  • qualitative analysi

  • learning gain

  • Massa

  • relazione massa-energ...

  • dinamica relativistic...

  • competenza scientific...

  • didattica della fisic...

  • Design-based Research...

  • content-oriented rese...

  • Model of Educational ...

  • conceptual reconstruc...

  • approccio verticale

  • «linea storica»

  • ricostruzione storica...

  • epistemologia

  • Inquiry-based Learnin...

  • visualizzazione

  • strategia WTL

  • RTEI

  • RTL

  • POE

  • PEC

  • «ragionamento collett...

  • conversazione interat...

  • esperimenti mentali

  • cambio concettuale (c...

  • percorsi di apprendim...

  • profili di ragionamen...

  • ricerca empirica

  • analisi qualitativa

  • learning gain

  • Settore FIS/01 - Fisi...

Visualizzazioni
1
Data di acquisizione
Apr 19, 2024
Vedi dettagli
google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback