Logo del repository
  1. Home
 
Opzioni

Una calcolatrice binaria senza saper contare

MARIA PERESSI
2020
  • journal article

Periodico
QUADERNI CIRD
Abstract
We report and comment on a recent experience of laboratory teaching carried out with a group of pupils of a primary school within the STEM2020 project, whose purpose was to give a very simple introduction to the binary system and to the functioning of computers to carry out the basic mathematical operations. Using the concept of “full / empty” and a few “rules of the game”, the pupils were guided to create a spreadsheet, or more generally, a mechanical calculator. The use of this mechanical calculator was shown to be suitable for everyone, even the youngest pupils of primary school, who lack basic math and calculus skills. The other students instead could verify its good functioning using the correspondence table between the binary coding of numbers and their standard representation in the decimal system. Nel contributo viene illustrata una recente esperienza di didattica laboratoriale intrapresa con un gruppo di alunni di una Scuola primaria di primo grado nell’ambito del progetto STEM2020. La finalità perseguita consisteva nell’introdurre in modo molto semplice i partecipanti alla conoscenza del sistema binario e al funzionamento dei computer per svolgere le operazioni matematiche. Utilizzando il concetto di “pieno/vuoto” e poche “regole del gioco” si sono accompagnati gli alunni a realizzare un foglio di calcolo, o più generalmente una calcolatrice meccanica. La proposta si è dimostrata adeguata per tutti i partecipanti, perfino per quelli più piccoli appena entrati nella Scuola primaria e ancora completamente digiuni di addizioni, mentre quelli appena più grandicelli ne hanno potuto verificare il buon funzionamento con la tabella di corrispondenza tra codifica binaria dei numeri e rappresentazione standard nel sistema decimale.
DOI
10.13137/2039-8646/32086
Archivio
http://hdl.handle.net/11368/2997599
https://www.openstarts.units.it//handle/10077/32086
Diritti
open access
license:creative commons
license uri:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
FVG url
https://arts.units.it/bitstream/11368/2997599/1/Peressi-QuadCIRD2020.pdf
Soggetti
  • INFORMATICA

  • COMPUTER SCIENCE

  • MATEMATICA

  • MATHEMATICS

  • SISTEMA BINARIO

  • BINARY SYSTEM

  • OPERAZIONI MATEMATICH...

  • MATH OPERATIONS

  • DIDATTICA LABORATORIA...

  • LABORATORY EDUCATION

  • SCUOLA PRIMARIA

  • PRIMARY SCHOOL

  • APPRENDIMENTO SITUATO...

  • SITUATED LEARNING

google-scholar
Get Involved!
  • Source Code
  • Documentation
  • Slack Channel
Make it your own

DSpace-CRIS can be extensively configured to meet your needs. Decide which information need to be collected and available with fine-grained security. Start updating the theme to match your nstitution's web identity.

Need professional help?

The original creators of DSpace-CRIS at 4Science can take your project to the next level, get in touch!

Realizzato con Software DSpace-CRIS - Estensione mantenuta e ottimizzata da 4Science

  • Impostazioni dei cookie
  • Informativa sulla privacy
  • Accordo con l'utente finale
  • Invia il tuo Feedback