QuaderniCIRD. Rivista del Centro Interdipartimentale per la Ricerca Didattica dell’Università di Trieste / Journal of the Interdepartmental Center for Educational Research of the University of Trieste - ISSN: 2039-8646
Abstract
This text is the result of a workshop entitled “Geometry explained through folding paper: geometric constructions, in particular with triangles and quadrilaterals”, that was organised by the author within the activities to encourage continuing education promoted by CIRD in 2010. It illustrates how concrete activities can be useful to explain some abstract concepts of Euclidean geometry to secondary school students. The aim of this essay is to provide an example of an educational pathways in order to make students familiar with some geometric constructions, some of which proved ineffective, despite their correctness. In order to do this, only some geometric shapes suitable for educational purposes were considered, specifically those whose properties can speed up the educational process. Questo testo trae origine dal laboratorio “Geometria con piegature della carta: costruzioni geometriche, in particolare di triangoli e quadrilateri”, tenuto dall’autrice nell’ambito delle attività di formazione permanente promosse dal CIRD nel 2010. Si illustra un percorso che prevede lo svolgimento di attività concrete utili a motivare i concetti (astratti) di geometria euclidea proposti agli alunni della scuola secondaria di primo grado. Lo spirito della stesura è quello di fornire una traccia di percorso didattico insieme alla familiarizzazione con le costruzioni, alcune delle quali, pur essendo corrette, non sono “efficienti”, perché si è preferito sfruttare certe proprietà delle figure piuttosto di altre che le avrebbero rese più veloci ma meno adatte a fini didattici.